Kalustoon saatu tehtyä 50mm kuulavaruste kevytperäkärryn vetoon ja voidaan nyt siis hyödyntää vanhaa telikärryä kohteissa, ettei tarvitse autolla erikseen tuoda tai ahtaa koneen etukauhaan välineitä.
Tiehöylän suunnitelma koneen taakse aloitettu ja samaten suunnitelma valmistunut vetolenkkivarusteesta 50mm kuulalaitteen tilalle.
Hinnastoon on tehty korotuksia riippuen työlajeista, jotka ovat luokkaa n.4% ja tähän vaikuttaa että talven viimekertaisesta polttoainetilauksesta on hinta nyt tällä hetkellä n.0,46€ /l sis. ALV kalliimpaa ja raskaassa työssä koneellani tämä tarkoittaa jopa n.10€/h sis. ALV lisäkustannusta. Muilla töillä korotus on vähäisempää tai ei ole korotusta tarvinnut. Tämän vuoksi alettu keräämään tilastoa ja yritetään päivittää sen mukaan, sekä ylös että alaspäin.
Päästövaatimukset joissakin töissä ovat kiristymässä ja vaativat kalliimpaa kalustoa ja työautojen osalta tutkittu avolavojen hintoja ja varusteltuna Euro 6 luokassa uutena on kuitenkin yli 40t€ verolla ja urealaitteisto ja saastelaitteisto ongelmat alkupään vuosina (2017 alkaen) iso murhe ja kustannus käytettynä, sekä jos nyt katsotaan sähköisiä versioita ovat hinnat yli 70t€ ja tämä kustannus on huomattava varsinkin pääoma menojen osalta, sekä kulut isoja vakuutuksineen (laitteen arvo) ja ylläpito menoiltaan (yrityskäytössä takuut olemattomia vrt.kuluttaja).
Mönkijöissä yksi merkki tarjoaa kunnollista sähköistä versiota ja hinta sillekin on 18t€ (listahinta) ja jos nykyisen mönkijän kokoista saa uutena n. 7t€, niin on tuokin suuri menoerä käyttöön nähden.
Työkonepuolella nykyistä konettani vastaava uusi on hinnaltaan siellä 500t€ verolla Huddig ja lännen koneetkin siellä 400t€ luokassa, Huddig hybridinä, joka tällä hetkellä ainoa valmistaja, ei ole hinnasta tietoa, mutta ei ainakaan halvempi voi olla.
Raportointi ottaa nytkin työtunteja aineiston käsittelyssä ja tekimisessä ja vähän kuulunut jostain uudesta energiatehokkuusdirektiivistä, että onko jopa katselmusvelvoitteita ja lisää raportointia tulossa, joka vaatisi koulutuksen, että voi tehdä. Väkisin tulee tämmöisissä ylimääräisiä työtunteja ja kustannuksia.
Pientoimijoille tämä nykyinen meno on suuri ongelma ja ajaa jopa lopettamaan elleivät saa täyttä vuotta töitä ja hinnat oltava kunnossa että velvoitteet voidaan hoitaa, tähän on ketjutuksena ulkomaiset aliurakoitsija/ tekijät lisääntyneet (uutiset) ja joissa jopa toimivat yrittäjinä ja täällä suomessa tilaajat jopa jättävät huomiotta nämä, koska hinta ratkaisee ja jos päätekijällä on asiat päältäpäin suht ok. niin ei kiinnosta aliurakoitsijoiden toimet tai työehdot.